Valt ämnesområde
Key figure

Profit mark-up (Vinstpålägg)
Både vinstmarginal och vinstpålägg är nyckeltal som uttrycker vinsten som ett procenttal. Skillnaden ligger i vad som är basen för procentberäkningen:
  • Vinstpålägg = Vinstmått / inköpspris
  • Vinstmarginal = Vinstmått / Försäljningspris
En vanlig användning av vinstpålägg finns i handelsföretag som har ett stort antal varor i sitt sortiment. Vinstpålägget används som en enkel kalkylmetod för att fastställa försäljningspriser inom en viss varukategori. En Coop-butik som vill prissätta ett tiotal tandkrämssorter gör sällan en större utredning utan koncentrerar beslutet till att hitta ett lämpligt vinstpålägg som sedan används för alla olika tandkrämsmärken. Det vinstmått som används är bruttovinsten:

Priset för en tub "All White" = (1 + Vinstpålägg lika, för alla tandkrämer) x Inköpspriset för en "All White" tub
Return on equity
Return on operating capital
Return on capital employed
Return on assets
Current ratio
Gross margin
DuPont analysis
Earnings before xxxx
Leverage
Capital turn over
Collection period
Rate of inventory turnover
Credit period accounts payable
Market-to-book
Net margin
Net debts
Turnover rate
Operating capital
P/E ratio
Financial analysis
Return on equity
Return on operating capital
Return on capital employed
Return on total capital
Interest coverage rate
Operating margin
Internal financing rate
Debt-equity ratio
Equity/assets ratio
Net worth
Capital employed
Sum of assets
Value-added
Profit margin
Profit mark-up
- - - - - - Visas ovan - - - -